vvvs frontpage

Brandweer Twente wint gouden rookmelder

Brandweer Twente heeft bij de Kick-Off van de Nationale Brandpreventieweken 2014  voor het tweede achtereenvolgende jaar de Gouden Rookmelder gewonnen. Deze prijs heeft Brandweer Twente gekregen voor de campagne-aanpak in 2013. Brandweer Twente richtte zich tijdens de campagne op zelfstandig wonende senior. Om deze doelgroep te bereiken werden verschillende activiteiten georganiseerd.  Brandweer Twente werkte hierin samen met verschillende instanties die zich richtten op zelfstandig wonende senioren. Limburg Noord won de Zilveren Rookmelder (2e prijs) en Haaglanden de Bronzen Rookmelder (3e prijs).

Nominatie

Brandweer Twente was samen met twee andere korpsen genomineerd voor de Gouden Rookmelder. Dit is een landelijke prijs voor het korps dat in het kader van de Nationale Brandpreventieweken de meest originele, opvallende en meest effectieve brandpreventie-actie heeft bedacht.  Brandweer Twente is genomineerd omdat het tijdens de campagne heeft gekozen voor een integrale aanpak door samen te werken met verschillende instanties. Door gebruik te maken van verschillende kanalen en door samen verschillende activiteiten te organiseren wisten we  de zelfstandig wonende senior goed te bereiken.

Aanpak

Brandweer Twente heeft tijdens de campagne samengewerkt met verschillende instanties die zich bezig houden met een veilige leefomgeving van zelfstandig wonende senioren.  Er werden drie veilig leven dagen georganiseerd met bijvoorbeeld de gemeente, de brandwondenstichting, Meyra, het Rode Kruis en de stichting vitaliteit en veiligheid voor senioren. De bezoekers konden op deze dagen veiligheid beleven en ervaren. Alles met de intentie om het veiligheidsbewustzijn te verhogen. Daarnaast werden woningchecks, voorlichtingsbijeenkomsten en een facebook actie georganiseerd.

Presentatie burgemeester Sijbom

Alle drie de genomineerden konden zich vandaag tijdens de bijeenkomst in Arnhem presenteren. Na de presentaties kon gestemd worden op de beste brandpreventie-actie. De actie van Brandweer Twente werd gepresenteerd door Burgemeester Sijbom van Losser. Na een spectaculaire opkomst interviewde hij drie partijen die bijgedragen hebben aan de Twentse campagne. "Als burgemeester heb ik helaas regelmatig te maken met getroffenen van brand. Het heeft enorm veel impact. Het voorkomen van brand is daarom zo belangrijk. Dit soort acties van Brandweer Twente, waarbij ze gekozen hebben voor een integrale aanpak, dragen hier aan bij. De brandpreventiecampagne werd op 30 september gestart door de aftrap met veertien Twentse burgemeesters. In elke gemeente werd ‘tegelijkertijd' een rookmelder opgehangen bij een zelfstandig wonende senior. Toen ze mij vroegen of ik de presentatie voor de nominatie van de Gouden Rookmelder wilde verzorgen, twijfelde ik geen moment",  aldus Sijbom.

Tweede achtereenvolgende jaar

Ronald Pellewever, sectorhoofd Brandveiligheid, is trots op het korps in Twente. "Dit hadden we niet verwacht. Evenals afgelopen jaar winnen we opnieuw de Gouden Rookmelder. Het is een enorme waardering omdat dit een prijs is die wordt toegekend door  brandweercollega's uit het land. Het is een aanmoediging om op dezelfde voet verder te gaan. Ook dit jaar richtten de brandpreventieweken zich op de zelfstandig wonende senior, de voorbereidingen zijn inmiddels gestart".