vvvs frontpage

Olga Commandeur traint sportstudenten

Woensdagochtend 30 oktober jl. hebben 15 studenten van de opleiding Sport en bewegen voor keuzevak ‘Senioren in beweging’ les gehad van Olga Commandeur (bekend van het tv-programma ‘Nederland in beweging’). De training vond plaats bij FysioGym Twente in Enschede rondom het speciale beweegtoestel Yalp. Na afloop ontvingen de studenten een certificaat.

Programma Olga Commandeur sluit goed aan bij keuzevak

De 15 studenten krijgen elke woensdagochtend voor het keuzevak Senioren in beweging les over beweegactiviteiten voor ouderen. Het programma Ouderen in Beweging, dat oud-atlete Commandeur ontwikkelde, sluit goed aan bij dit  keuzevak.
Missie om ouderen vitaal te houden

Olga Commandeur was meteen enthousiast toen ze werd benaderd voor het verzorgen van een training voor de studenten. Het draagt bij aan haar missie om de balans en coördinatie van senioren te verbeteren en zo hun zelfstandigheid en valpreventie te vergroten.

Beweegtoestel Yalp staat centraal

Het eerste gedeelte bestond uit theorie. Daarna werd geoefend op het speciale beweegtoestel Yalp. Dit toestel heeft ook een maatschappelijke functie; doordat het vaak in openbare ruimtes staat draagt het bij aan het opdoen en onderhouden van sociale contacten.

Inspirerende training

Voor Olga Commandeur was het de eerste keer dat ze studenten trainde. Door haar grote ervaring met senioren en inspirerende manier van presenteren, werden de studenten helemaal enthousiast en gemotiveerd. Voor beide partijen is de training voor herhaling vatbaar.

Meerwaarde voor stagebedrijven

De stichting Vitaliteit en Veiligheid bij Senioren (VVVS) ziet ook de meerwaarde van de training in. Zij kunnen voortaan bij een huisbezoek cliënten de mogelijkheid bieden voor een beweeguur op het Yalp-toestel. Studenten die stagelopen bij VVVS kunnen cliënten hierin zelfstandig begeleiden.