vvvs frontpage

Veiligheidsscan in 500 huizen

De Stichting Vitaliteit + Veiligheid Voor Senioren (VVVS) begint deze maand met een grootschalige proef in Enschede Zuid. Gecertificeerde adviseurs voeren bij 500 woningen van senioren een veiligheidscheck uit. Gelijktijdig testen ze de vitaliteit van de bewoners.

Indien gewenst, begeleiden ze de senioren naar een sportvereniging. Met de proef is een bedrag van 50.000 euro gemoeid. De kosten worden gedeeld door zorgverzekeraar Menzis en de gemeente Enschede. De initiatiefnemers van de Stichting VVVS zijn, zoals eerder al gemeld, Hennie Ardesch en directeur Bert de Goei van Accocheck. Dit Hengelose bedrijf voert risicoscans uit bij verenigingen en op sportcomplexen. Met de preventie- en veiligheidsscans beogen Ardesch en De Goei in eerste instantie het aantal valongelukken in en rond de huizen van 65-plussers met minimaal twintig procent te laten dalen. Dat scheelt een forse slok op de borrel, want alleen al met allerlei kleine ongelukken in huis is landelijk meer dan 800 miljoen euro gemoeid. Bovendien kan tijdens een controlebeurt van de speciaal hiervoor opgeleide adviseurs ook de inbraak- en brandveiligheid van de woning worden meegenomen. De woningen worden door de adviseurs onderzocht op onveilige situaties. Vooral thuis zit een (val)ongeluk in een klein hoekje. Daarom is er ruim aandacht voor het aanleren van valpreventietechnieken .

Uit: Tubantia Online - Lees het complete artikel in De Twentsche Courant Tubantia van 13 maart 2013.